Meccsnapi bevételek alakulása itthon és külföldön

Pár napja egy cikket olvassa hihetetlen adatra bukkantam, nem lövőm le idő előtt a poént, de e-miatt neki álltam, és megnéztem a klubok meccsnapi bevételeit.

Kezdjük ott, hogy mi is az a meccsnapi bevétel? Egyértelmű, hogy az adott mérkőzésre megvásárolt belépő jegyekből befolyt összeg enne az, ámde ennél sokkal több.

A szurkolói boltban megvásárolt mez, sál, sapka, hátizsák, műsorújság mind ide tartozik. A klub múzeum belépő, fotózkodás a Bajnokok Ligája trófeával, a stadion túra jegyek szintén.

 

Amennyiben jóval a középkezdés előtt érkezel és beülsz a klub egyik éttermébe enni egy jót, a hamburger és a sör árra is ideszámít 🙂

Szerződésektől függ, de a szünetben a büfében megvásárolt chips, kóla, hotdog, sör, stb is növeli a meccsnapi bevételt.

Képzeljünk el egy hazai mérkőzést 60-70 ezer emberrel, elég szép összeget ott tudnak hagyni a stadion környékén.

Nézzük ez hogyan alakul Európa 20 legnagyobb bevételével rendelkező csapatainál, és hány százalékát adja ki a bevételeknek.

Táblázat

2017/18-as szezon adatai
összes bevétel
(Millió euro)
meccs napi bevétel
(Millió euro)
Arány (%)
Real Madrid750.90143.4019.10
Barcelona690.40144.8020.97
Manchester United666.00119.5017.94
Bayern München629.20103.8016.50
Manchester City568.4063.9011.24
PSG541.70100.6018.57
Liverpool513.7091.6017.83
Chelsea505.7083.4016.49
Arsenal439.20111.6025.41
Tottenham Hotspur428.3085.2019.89
Juventus394.9051.2012.97
Dortmund317.2057.1018.00
Atletico Madrid304.4056.8018.66
Inter280.8035.3012.57
AS Roma250.0035.4014.16
Schalke 04243.8047.0019.28
Everton212.9018.908.88
AC Milan207.7036.9017.77
Newcastle United201.5027.0013.40
West Ham United197.9027.7014.00

Az Everton százaléka a legkisebb, de még ők is a bevételeik közel 9%-át szerezték meg a meccsnapokon.

Nem mindegy, hogy milyen stadionnal rendelkezik a csapat, hiszen az újabb, modernebb stadionokat eleve úgy alakítják, hogy ez a bevételi forrás a lehető legjobban ki legyen aknázva.

Elég megnézni a két milánói csapatot, az Inter és az AC Milan közel azonos pénzt tud beszedni az azonos stadionban, más kérdés, hogy a Milan katasztrofális szponzori szerződései az arány náluk sokkal nagyobb.

Nézzük meg kíváncsiságból a Magyarországi helyzetet

A Fradi statisztikáit szerettem volna idetenni, de náluk egyszerűen kibogozhatatlan, a könyvelésükben nem látszik a bevételek között a sem jegy eladások, sem a többi.

Megkerestem a Videoton (akár hogy is hívják őket most) pénzügyi mérlegét.

Itt már szerencsésebb voltam, külön fel vannak tüntetve a meccsjegyek. Igaz, hogy ez nem teljes meccsnapi bevétel, mert az ajándék tárgyak eladása nincs benne. Az új stadionban még nem voltam, de a régi Sóstóiban sokszor megfordultam, ott nem igazán volt kiépítve ez a fajta értékesítés. A jegypénztárak előtt lehetett szotyit venni és volt egy bácsika aki sálakat, mezeket árult egy sátorból, de ha jól emlékszem Ő nem a klub, hanem a Videoton baráti körének az embere volt. Így nem lehet sokkal nagyobb ez az összeg.


2016 (ezer forint)2017 (ezer forint) 2018 (ezer forint)
belépőjegyek32,90954,470429,607
össz bevétel3,472,5383,277,60310,169,960
arány0.951.664.22

Látszólag a Videotón aránya folyamatosan emelkedik, de a 2018-as kiugró év az az Európa Liga csoportkörébe jutásnak köszönhető.

Összegzés

Az arányokat azért is számoltam ki, mert nem reális összehasonlítani egy Real Madrid vagy akár egy Newcastle United bevételi összegét a Videotonnal vagy bármelyik magyar klubbal, de a százalékokat már össze lehet vetni. Megmutatja, hogy az adott csapat mennyire figyel vagy sem a szurkolóira, mennyire törekszik a lehető legjobb rajongói élményt nyújtani a meccsekre kilátogató embereknek.

Egy egyszerű képlet: boldog szurkoló = több bevétel.

Amíg az Arsenal egy átlagos évében a bevételei 25,41%-át gyűjti össze a meccs napokon, addig a Vidi kevesebb mint 2%-át.

Ez amúgy azt is megmutatja, hogy a magyar csapatoknak olyan elenyésző bevételük jön be a piacról, hogy egyszerűen nem érdekük erre figyelni, kihasználni. Még az Európa Liga csoportkörében lévő évben sem sikerült százalékosan nagy növekedést elérni, és utolérni Európát. (2018-ban a Videoton a városi önkormányzat, az MLSZ támogatásából és a TAO pénzekből annyit tett zsebre, mint a meccsjegyekből és akkor még az egyéb támogatásokról nem is beszéltem).

Jöjjön a végére a slussz poén

Domonyai László a Vasas elnöke egy szurkolói összejövetelen ezt mondta:

“…A mérkőzésnapi bevétel is rendkívül fontos. Nálunk kétezren járnak mérkőzésre, ami szép szám, kiemelkedő a másodosztályban, de így sem éri el a bevétel az adott mérkőzés rendezési költségét….”

Addig nem lesz rendszer szintű változás amíg a magyar klubok nem kezdik el az igazi piacon alapon lévő gazdálkodást és az üzleti terveiket nem a szurkolókra építik.