Meccsnapi bevételek alakulása itthon és külföldön
Pár napja egy cikket olvassa hihetetlen adatra bukkantam, nem lövőm le idő előtt a poént, de e-miatt neki álltam, és megnéztem a klubok meccsnapi bevételeit.
Kezdjük ott, hogy mi is az a meccsnapi bevétel? Egyértelmű, hogy az adott mérkőzésre megvásárolt belépő jegyekből befolyt összeg enne az, ámde ennél sokkal több.
A szurkolói boltban megvásárolt mez, sál, sapka, hátizsák, műsorújság mind ide tartozik. A klub múzeum belépő, fotózkodás a Bajnokok Ligája trófeával, a stadion túra jegyek szintén.
Amennyiben jóval a középkezdés előtt érkezel és beülsz a klub egyik éttermébe enni egy jót, a hamburger és a sör árra is ideszámít 🙂
Szerződésektől függ, de a szünetben a büfében megvásárolt chips, kóla, hotdog, sör, stb is növeli a meccsnapi bevételt.
Képzeljünk el egy hazai mérkőzést 60-70 ezer emberrel, elég szép összeget ott tudnak hagyni a stadion környékén.
Nézzük ez hogyan alakul Európa 20 legnagyobb bevételével rendelkező csapatainál, és hány százalékát adja ki a bevételeknek.
Táblázat
2017/18-as szezon adatai | összes bevétel (Millió euro) | meccs napi bevétel (Millió euro) | Arány (%) |
Real Madrid | 750.90 | 143.40 | 19.10 |
Barcelona | 690.40 | 144.80 | 20.97 |
Manchester United | 666.00 | 119.50 | 17.94 |
Bayern München | 629.20 | 103.80 | 16.50 |
Manchester City | 568.40 | 63.90 | 11.24 |
PSG | 541.70 | 100.60 | 18.57 |
Liverpool | 513.70 | 91.60 | 17.83 |
Chelsea | 505.70 | 83.40 | 16.49 |
Arsenal | 439.20 | 111.60 | 25.41 |
Tottenham Hotspur | 428.30 | 85.20 | 19.89 |
Juventus | 394.90 | 51.20 | 12.97 |
Dortmund | 317.20 | 57.10 | 18.00 |
Atletico Madrid | 304.40 | 56.80 | 18.66 |
Inter | 280.80 | 35.30 | 12.57 |
AS Roma | 250.00 | 35.40 | 14.16 |
Schalke 04 | 243.80 | 47.00 | 19.28 |
Everton | 212.90 | 18.90 | 8.88 |
AC Milan | 207.70 | 36.90 | 17.77 |
Newcastle United | 201.50 | 27.00 | 13.40 |
West Ham United | 197.90 | 27.70 | 14.00 |
Az Everton százaléka a legkisebb, de még ők is a bevételeik közel 9%-át szerezték meg a meccsnapokon.
Nem mindegy, hogy milyen stadionnal rendelkezik a csapat, hiszen az újabb, modernebb stadionokat eleve úgy alakítják, hogy ez a bevételi forrás a lehető legjobban ki legyen aknázva.
Elég megnézni a két milánói csapatot, az Inter és az AC Milan közel azonos pénzt tud beszedni az azonos stadionban, más kérdés, hogy a Milan katasztrofális szponzori szerződései az arány náluk sokkal nagyobb.
Nézzük meg kíváncsiságból a Magyarországi helyzetet
A Fradi statisztikáit szerettem volna idetenni, de náluk egyszerűen kibogozhatatlan, a könyvelésükben nem látszik a bevételek között a sem jegy eladások, sem a többi.
Megkerestem a Videoton (akár hogy is hívják őket most) pénzügyi mérlegét.
Itt már szerencsésebb voltam, külön fel vannak tüntetve a meccsjegyek. Igaz, hogy ez nem teljes meccsnapi bevétel, mert az ajándék tárgyak eladása nincs benne. Az új stadionban még nem voltam, de a régi Sóstóiban sokszor megfordultam, ott nem igazán volt kiépítve ez a fajta értékesítés. A jegypénztárak előtt lehetett szotyit venni és volt egy bácsika aki sálakat, mezeket árult egy sátorból, de ha jól emlékszem Ő nem a klub, hanem a Videoton baráti körének az embere volt. Így nem lehet sokkal nagyobb ez az összeg.
2016 (ezer forint) | 2017 (ezer forint) | 2018 (ezer forint) | |
belépőjegyek | 32,909 | 54,470 | 429,607 |
össz bevétel | 3,472,538 | 3,277,603 | 10,169,960 |
arány | 0.95 | 1.66 | 4.22 |
Látszólag a Videotón aránya folyamatosan emelkedik, de a 2018-as kiugró év az az Európa Liga csoportkörébe jutásnak köszönhető.
Összegzés
Az arányokat azért is számoltam ki, mert nem reális összehasonlítani egy Real Madrid vagy akár egy Newcastle United bevételi összegét a Videotonnal vagy bármelyik magyar klubbal, de a százalékokat már össze lehet vetni. Megmutatja, hogy az adott csapat mennyire figyel vagy sem a szurkolóira, mennyire törekszik a lehető legjobb rajongói élményt nyújtani a meccsekre kilátogató embereknek.
Egy egyszerű képlet: boldog szurkoló = több bevétel.
Amíg az Arsenal egy átlagos évében a bevételei 25,41%-át gyűjti össze a meccs napokon, addig a Vidi kevesebb mint 2%-át.
Ez amúgy azt is megmutatja, hogy a magyar csapatoknak olyan elenyésző bevételük jön be a piacról, hogy egyszerűen nem érdekük erre figyelni, kihasználni. Még az Európa Liga csoportkörében lévő évben sem sikerült százalékosan nagy növekedést elérni, és utolérni Európát. (2018-ban a Videoton a városi önkormányzat, az MLSZ támogatásából és a TAO pénzekből annyit tett zsebre, mint a meccsjegyekből és akkor még az egyéb támogatásokról nem is beszéltem).
Jöjjön a végére a slussz poén
Domonyai László a Vasas elnöke egy szurkolói összejövetelen ezt mondta:
“…A mérkőzésnapi bevétel is rendkívül fontos. Nálunk kétezren járnak mérkőzésre, ami szép szám, kiemelkedő a másodosztályban, de így sem éri el a bevétel az adott mérkőzés rendezési költségét….”
Addig nem lesz rendszer szintű változás amíg a magyar klubok nem kezdik el az igazi piacon alapon lévő gazdálkodást és az üzleti terveiket nem a szurkolókra építik.