Egy éve hunyt el Emiliano Sala-kérdések, perek, letartóztatások, megemlékezések
Ma éppen egy éve, hogy a tengerbe zuhant az Emiliano Sala-t szállító repülőgép. A baleset körülményeit és okát azóta se tudták teljes mértékben tisztázni, de vannak más gondok is.
Azon a napon
2019 január 19. Sala átigazolásának a napja. A Cardiff és a Nantes bejelentik, hogy a 28 éves játékos átigazolása megtörtént, és 17 millió €-ért a Cardiff játékosa. Az összegben megosztozik a Nantes és a Bordeaux, Sala nevelőklubja.
Január 21-én ezért Sala egy, az ügynöke által bérelt kisrepülőn Nantes – ba utazik, elrendezni néhány dolgot, el hozni néhány holmiját még, és elköszönni volt csapatttársaitól.
Délután indulnak vissza David Ibbotson pilótával. De a gépük, az egymotoros Piper PA-46 Malibu, 19 óra 20 – kor a La Manche csatorna fölött eltűnik a radarról, Guernsey szigetének közelében.
Közfelháborodásra a Guernsey-i rendőrség már két nap múlva lezárja a nyomozást Sala-ék gépe után. Az argentin, a cardiffi és nantesi szurkolók aggódva figyelik az eseményeket, de ekkorra már az egész világot bejárja a tragédia híre. A futballdrukkerek, a klubok, játékosok, mindenki vár a fejleményekre.
Január 26-án Sala családja bejelenti, hogy egy gyűjtésnek köszönhetően folytatni tudják a keresést az eltűnt gép után. Az online gyűjtéshez a világ sztár futballistái is hozzájárultak, többek között Messi, Neymar, Mbappe.
Február nyolcadika
Megtalálják a gép testét, a roncsban egy holttest fekszik. Ujjlenyomat vizsgálattal bebizonyosodik, hogy a test Sala-é, a pilóta holtteste azóta sem került elő. Minden francia és angol bajnokin megemlékeznek Emiliano Sala-ról, a Cardiff és a Nantes is saját halottjuknak tekintik, a szurkolók gyászolnak. Mécsesek, virágok a stadionoknál.
Február 16-án Progresoban, az argentin kisvárosban Sala-t eltemeti a család. Számukra elveszett a fiú, a testvér. Nővére szívszaggató képet posztol a játékos kutyájáról, ahogyan várja haza gazdáját. Sala édesapját annyira megviseli fia tragédiája, hogy április 26-án szívrohamot kap és meghal.
A klubok vitáznak, az átutalás késik
Február 8-a óta a Nantes aggódik az átutalás késése miatt. 27-én a FIFA – nak is bejelentést tesz. A Cardiff “rendellenességeket” fedez fel a szerződésben. Így azt kérik, hogy várjanak amíg a baleset felelősét vizsgáló nyomozás lezárul. Június 19-én a rendőrség letartóztatja David Henderson pilótát, aki Willie McKay közvetítő kérdésére megszervezte az utazást.
Augusztus 2-án Vahid Halilhodzic, a Sala átruházása miatt lemond Nantes edzői posztjáról.
Szeptember 30.
A FFIFA megállapodik a Nantes – al, és elrendeli, hogy a Cardiff utalja át az első hatmillió €-t, és ütemezze a következő részlet kifizetését is. De a Cardiff a Sport Választóbírósághoz fordul, és december 5-én fellebbezéssel él. Így majd idén áprilisban kezdődnek meg az újabb tárgyalások, döntés június előtt nem várható.
A pilóta és a letartóztatottak
Az azóta lezajlott nyomozás, ami a pilóta, David Ibbotson személyét illeti, kiderített olyan tényeket, ami mindenkiben felháborodást váltott ki.
Mivel szívnvakságban – más hírek szerint farkasvakságban szenvedett, Ibbotson számára tilos volt éjszaka, sötétedés után repülni. Hogyan lett mégis ő az, aki a gépet vezette, erre a választ a nyomozó hatóság azóta se tudatta a közvéleménnyel.
Mivel a holtteste nem került elő, sokan sokáig azt is feltételezték, hogy esetleg kiugrott a baleset előtt a géppből (Ibbotson gyakorlott ejtőernyős volt). De azóta sem került elő, pedig ha életben maradt volna, minden bizonnyal már adott volna életjelet.
Sala holttestének szállítása közben illegálisan hozzáfértek egy Bournemouth-i halottasházban, és fotókat készítettek róla. A két elkövetőt, Sherry Bray, a Camera Security Services Limited igazgatója , és a 62 éves Christopher Ashford, az előbbi alkalmazottja, akiket “morbid kíváncsiság hajtott”.
A bíróság megállapította, hogy Bray a műszak előtt üzenetet küldött Ashford-nak: ” Van egy test, az asztalon, amit jól nézz meg” – és képeket is csatolt az üzenete mellé. A képeket Bray után többen széles körben megosztották a közösségi médiában. Bray-t 14 hónapra, Ashfordot öt hónapra börtönözték be.
Vizsgálatok:
A légiközlekedési balesetek kivizsgáló ágazata (AAIB), amelynek feladata volt a zuhanás bekövetkezésének kivizsgálása, már majdnem egy éve folytatja nyomozásait.
Az eddig közzétett legfontosabb részletek, először egy előzetes, majd egy külön jelentésből állnak:
- A roncsot 30 méterre találták a végső rögzített leolvasási helyétől, míg a repülőgép drámai módon esett le körülbelül 20 másodperc alatt.
- A repülőgép nem rendelkezett engedéllyel, hogy kereskedelmi célú üzemeltetésre használják, és a repülés státusának legitimitását intenzív ellenőrzés alá helyezték.
- A repülőgép “nagymértékben megsérült”, amikor a tengerfenékre zuhant, és a sík főtestét három részben találták, azokat elektromos és repülő irányító kábelek tartják, miközben a motor elszakadt a pilótafülke kabinjáról.
- A síkbaleset-kutatók augusztusban kiadott speciális hírlevele kiderítette, hogy Sala-t „potenciálisan halálos” szén-monoxid-szintnek tették ki, amelyek rohamot, eszméletvesztést vagy szívrohamot okozhattak.
- A nyomozók azt feltételezik, hogy Ibbotsont is valószínűleg érintette a szén – monoxid, mivel a pilótafülkét nem választották el a kabintól. A hatás “csökkentené az oxigén szállítását és közvetlen hatást gyakorolna azoknak a testrészeknek a teljesítményére, amelyek a megfelelő működéshez az oxigénre támaszkodnak”.
A szén-monoxid valódi fejlemény volt ebben az esetben, potenciálisan okot adva a zuhanásnak.
A szélesebb körű AAIB-vizsgálat konzultációs szakasza már befejeződött, és most elemzik az adatokat, azokat egy zárójelentésbe foglalják össze. A jelentés előreláthatólag március végén készül el.
A klubok és az évforduló
A Cardiff-rajongók számára ma egész napos megemlékezést tartanak mindkét elhunyt tiszteletére a Cardiff City Stadionon kívüli Fred Keenor szobornál, ahova koszorúkat helyezhetnek el. A szurkolók egész napra meghívást kapnak a részvételre, miközben a klub megerősítette, hogy ugyanazon délután mindkét elhunytért misét tartanak Cardiff városközpontjában, a Károly utcai Szent Dávid-székesegyházban.
A Nantes pénzgyűjtésbe kezdett, hogy emléktáblát helyezhessenek el, valamint a hétvégén a Bordeaux csapata elleni mérkőzésen a mez értékesítéséből származó bevétel a Club San Martin de Progreso és a Proyecto Crecer klubokba kerül, azaz olyan argentin csapatokhoz, ahol Sala nevelkedett.
Kiemelt kép : Indosport
Felhasznált források : WalesOnline, Indosport, Infobae, EuroNews