Napi ÉrdekességekTények

A Boeing, aminek a levegőben fogyott ki az üzemanyaga – Tudástár

Nem véletlen, hogy ilyen hosszú út vezet el odáig, hogy valakiből pilóta váljon: a villámgyors helyzetfelismerés és problémamegoldás ugyanis elengedhetetlen. Azzal azonban még a legrátermettebb pilóta sem tud mit kezdeni, ha félúton kifogy az üzemanyag.

tudástár
tudástár

Az Air Canada 143 egy menetrend szerint közlekedő járat volt Montréal és Edmonton között, ottawai leszállással. Az 1983.július 23-i nap pedig örökre emlékezetes marad, ugyanis kb. 12 500 méterrel a felhők felett jöttek rá, hogy kifogyott a Boeing üzemanyaga.  

Kanada pont akkortájt állt át a hagyományos mértékegységekről a metrikus rendszerre: gallon és font helyett, kilogrammot és litert vezettek be. A teljes útra 22 300 kg üzemanyagot számoltak, mivel a tartályban még volt 7682 liter. A pontos kalkulációhoz azonban meg kellett volna szorozni ezt a mennyiséget a megfelelő váltószámmal, kivonni azt a 22 300-ból és visszaváltani az eredményt literre. Tévedésből viszont rossz váltószámot használtak, így végül nem 22 ezer kilóig, hanem fontig tankolták meg a járgányt. Vagyis nagyjából fele annyi üzemanyaggal, mint kellett volna.

Robert Pearson kapitány és Maurice Quintal másodpilóta Montréal és Ottawa között még mit sem éreztek ebből. Edmonton felé tartva azonban megszólalt a vészjelző berendezés, mert alacsony volt az üzemanyag-nyomás a bal szárnyban. Ekkor ránéztek az üzemanyag szintre, de mivel rendben találták, teljes nyugalommal utaztak tovább. Rövidesen pedig újabb vészjelzés érkezett, immáron a jobb szárnyból. Ekkor már tudták, hogy nagy a baj így Winnipeg felé kezdték irányítani a gépet, és utolsó mentsvárként a kézikönyvet kezdték el lapozgatni. Néhány percen belül pedig már a hidraulika is csődöt mondott, és sötétbe borult a kezelőpanel. Miután rájöttek, hogy elfogyott az üzemanyag, kénytelenek voltak a saját kreativitásukra hagyatkozni, ha nem szerettek volna mind a 70 utassal odaveszni. 

Meghökkentő érdekesség, hogy 17 percnyi üzemanyag-mentes repülés ellenére is szerencsés kényszerleszállást hajtottak végre Gimli repülőterén – mindezt működő motor, féklap és fékszárny nélkül. Pearson tapasztalt vitorlázórepülő volt, így gyakorlatilag siklórepülésben tette le a gépet, mindezt úgy, hogy a Boeing percenként 600 métert süllyedt.

További érdekességek.