A Boeing, aminek a levegőben fogyott ki az üzemanyaga – Tudástár
Nem véletlen, hogy ilyen hosszú út vezet el odáig, hogy valakiből pilóta váljon: a villámgyors helyzetfelismerés és problémamegoldás ugyanis elengedhetetlen. Azzal azonban még a legrátermettebb pilóta sem tud mit kezdeni, ha félúton kifogy az üzemanyag.
Az Air Canada 143 egy menetrend szerint közlekedő járat volt Montréal és Edmonton között, ottawai leszállással. Az 1983.július 23-i nap pedig örökre emlékezetes marad, ugyanis kb. 12 500 méterrel a felhők felett jöttek rá, hogy kifogyott a Boeing üzemanyaga.
Kanada pont akkortájt állt át a hagyományos mértékegységekről a metrikus rendszerre: gallon és font helyett, kilogrammot és litert vezettek be. A teljes útra 22 300 kg üzemanyagot számoltak, mivel a tartályban még volt 7682 liter. A pontos kalkulációhoz azonban meg kellett volna szorozni ezt a mennyiséget a megfelelő váltószámmal, kivonni azt a 22 300-ból és visszaváltani az eredményt literre. Tévedésből viszont rossz váltószámot használtak, így végül nem 22 ezer kilóig, hanem fontig tankolták meg a járgányt. Vagyis nagyjából fele annyi üzemanyaggal, mint kellett volna.
Robert Pearson kapitány és Maurice Quintal másodpilóta Montréal és Ottawa között még mit sem éreztek ebből. Edmonton felé tartva azonban megszólalt a vészjelző berendezés, mert alacsony volt az üzemanyag-nyomás a bal szárnyban. Ekkor ránéztek az üzemanyag szintre, de mivel rendben találták, teljes nyugalommal utaztak tovább. Rövidesen pedig újabb vészjelzés érkezett, immáron a jobb szárnyból. Ekkor már tudták, hogy nagy a baj így Winnipeg felé kezdték irányítani a gépet, és utolsó mentsvárként a kézikönyvet kezdték el lapozgatni. Néhány percen belül pedig már a hidraulika is csődöt mondott, és sötétbe borult a kezelőpanel. Miután rájöttek, hogy elfogyott az üzemanyag, kénytelenek voltak a saját kreativitásukra hagyatkozni, ha nem szerettek volna mind a 70 utassal odaveszni.
Meghökkentő érdekesség, hogy 17 percnyi üzemanyag-mentes repülés ellenére is szerencsés kényszerleszállást hajtottak végre Gimli repülőterén – mindezt működő motor, féklap és fékszárny nélkül. Pearson tapasztalt vitorlázórepülő volt, így gyakorlatilag siklórepülésben tette le a gépet, mindezt úgy, hogy a Boeing percenként 600 métert süllyedt.