Napi érdekességek: Egy merüléssel 48 000 tonna vizet szorítottak ki a világ legnagyobb tengeralattjárói
Az 1970-es években a Szovjetunió új atomfegyver programba kezdett, ami azt jelentette, hogy olyan tengeralattjárókat akartak kikísérletezni, amelyek legalább 7000 km hatótávolságig el tudtak lőni. Az első példányok a Typhoon (magyarul: Tájfun) osztályba tartoztak és 1980-ban álltak szolgálatba.
Ezek a hidegháborús óriások a valaha épített legnagyobb tengeralattjárók voltak: másfélszer hosszabbak voltak, mint egy focipálya, és háromszor olyan magasak, mint egy átlagos amerikai ház. Az Typhoon vascápák nagyjából annyi vizet szorítottak ki a tengerből, amennyi 19 db olimpiai méretű úszómedencében elférne. És bár egyetlen tengeralattjáró sem mentes a tervezési hibáktól, még az elemzők is mérnöki csodának tartották őket.
A Typhoon-osztály tagjai eredetileg 20 db R-39M ballisztikus rakétával voltak felfegyverezve. Az egyenként kb. 12 méter hosszú és 2 méter átmérőjű rakéták még akár a Csendes-Óceán szélességét is képesek voltak átlőni. És, hogy miért néztek ki annyira vérfagyasztóan a Typhoon szörnyek? A rakétasilók a középső vitorla előtt, nem pedig mögötte kaptak helyet, azaz már messziről szemet szúrtak. Habár a legtöbb tengeralattjáró viszonylag puritán felszereltségű, a Typhoon–Class egy egészen más kategória volt. Már a méretük is lehetővé tette, hogy legalább 160 fő elférjen, jobban mondva – lakjon benne. A legénységnek ugyanis olyan luxusban lehetett részük a tengerfenéken, akárcsak az úszómedence, a szauna vagy a szolárium használata.
További érdekességek, hogy a Typhoon-osztály tagjai 2012-ben nyugdíjba vonultak, és csupán egy, a Dmitrij Donszkoj maradt szolgálatban – immáron RSM-56 rakétákkal felturbózva. Helyüket pedig a legújabb generáció, azaz a Borei-osztály vascápái vették.