Napi érdekességek: A svéd király nagyon büszke volt a hadihajójára, ami azonban már az első 1300 méter után elsüllyedt
A régi korok hajóácsmesterei általában remekül értettek a dolgukhoz, mígnem jött egy király, és bele sem kotnyeleskedett a tervezési fázisba. Ennek ékes példája az a 69 méter hosszú svéd csatahajó, ami leginkább csak külcsínében mutatkozott tetszetősnek.
A Vasa a valaha épített leglátványosabb hadihajók közé tartozott, már azért is, mert egy gyönyörűen megalkotott példányról volt szó: oldalát különféle fafaragványok díszítették, olyanok, amelyekből visszaköszönt a svéd királyi család története. Habár külsejében tökéletesre sikerült, 1628-ban mégis a tengerfenéken végezte 20 perccel az indulás után. A próbaúton sikeresen átvészelte az első erősebb széllökést a stockholmi kikötőben, de a második már végzetesnek bizonyult számára – 50 utasával együtt elnyelték a hullámok.
Állítólag a Vasa azért süllyedhetett el, mert II. Gusztáv Adolf svéd király is beleütötte az orrát a dologba: az eredeti tervnél jóval nagyobb tűzerejű példányt követelt meg, és az új ágyúhordó fedélzet egyszerűen túlságosan magasra lett építve. Bár a hadihajót 36 bronzágyú szállítására szánták, a király parancsának eleget téve kétszer ennyi fegyverrel a fedélzetén engedték útjára. Az sem segített a dolgon, hogy nagyon sürgette a hajó elkészültét.
Meglepő érdekességek, hogy a Vasa több mint 300 évig várta a jobb napokat a tenger fenekén, 1961-ben mégis hihetetlenül jó állapotban tudták kihúzni onnan – közel 95%-a sértetlen maradt. Egyes feltételezések szerint a Balti-tenger hideg, alacsony sótartalmú vize megvédte azt a hajóférgektől, amelyek általában megemésztik a faroncsokat. A hajó maradványai jelenleg a stockholmi Vasa Múzeumban tekinthetők meg, mint az egyetlen fennmaradt 17. századi csatahajó.