Neked van tipped arról, hogy mi lehet Manhattan alatt? Tudástár
New York a világ egyik legforgalmasabb városa – lakossága majdnem eléri egész Magyarországét. Az itt élő emberek pedig roppant elfoglaltak: általában szaladnak egyik helyről a másikra, és sokszor még csak nem is sejtik, hogy mi lapul a fényesre waxolt cipőjük alatt.
Az alagútrendszer hallatán a legtöbb ember a nyirkos hidegre, a kéretlen rágcsálókra és a kísértetiesen gomolygó füstfelhőkre asszociál. Habár az elképzelés nem áll messze a valóságtól, a föld mélye alatt most is emberek százai dolgoznak azon, hogy még élhetőbbé tegyék a városi közlekedést a sietős amerikainak. Egy ekkora városban ugyanis a legkisebb késés is súlyos zsúfoltságot eredményezne a vasúti közlekedésben.
Nagyjából 16 emelettel Manhattan alatt az egyik legnagyobb infrastrukturális projekt zajlik éppen. A kivájt járatok akkorák, hogy az építőmunkások szinte eltörpülnek benne. Napjuk nagy részét pedig azzal töltik, hogy hatalmas alagútfúrókkal próbálnak valahogy előrejutni a sziklaszilárd kőzetekben. A tervek szerint a Long Island-i vasútvonalat kötik majd össze a Grand Central terminállal, gyorsabb átjutást biztosítva Manhattan keleti részéhez. Az elkészült vonalon pedig óránként 24 járatot indítanának a csúcsforgalomban, ami kényelmesebbé tenné az ingázást.
További érdekesség, hogy az „East Side Access” projekt egyébként 2007 óta fut, és az eredeti tervek szerint 2013-ra fejeződött volna be. Az óriási költségvetés és egyéb fennakadások miatt azonban a tömegközlekedési hálózat teljes kibővítése csak 2022 decemberére lesz kész.